Koltuk Altı Terleme

Koltuk altı terleme oldukça sık rastlanan ve rahatsız edici bir problemdir. Hastalar genellikle beyaz renk ya da siyah renkte giysi giymek zorunda kaldıklarını ifade ederler. Bazen genetik olabilir ve aile bireylerinde de aynı problem mevcuttur. İnce uçlu iğneler yardımıyla uygulanan botulinium toksin tedavileri problem gidermede oldukça başarılıdır.

Koltuk altı terlemede değerlendirme nasıl yapılır?
Hastanın ayrıntılı hikayesinin alınması büyük önem taşımaktadır. Sorgulanması gerekenler şu şekildedir:

• Ailede aynı problemden şikayetçi bireyler var mı?
  • Hasta daha önce tedavi almış mı?
  • Aldığı tedavilerden memnun kalmış mı?
  • Toxin enjeksiyonlarının etkisi yeteri kadar uzun sürüyor mu?
  • Önce hangi bölgede etki kayboluyor?
  • Hastanın metabolizma hızı, kas yapısı, egzersiz durumu nasıl?
  • Daha önceki enjeksiyonlarda kolda güçsüzlük gibi sorunlar yaşadı mı?
  • Aşırı terleme bir hastalık belirtisi olabilir mi?

Bazı insanlarda çocuklukta başlayan stress durumlarında ortaya çıkan yapısal kabul edilen terleme şikayeti olabilir. Aşırı terleme normalde şikayeti olmayanlarda akut olarak ortaya çıktığında kansızlık, bazı tiroid hastalıkları, nörolojik bozukluklar, kalp ve akciğer hastalıkları açısından araştırma gerekir. Bölgesel terlemeler genellikle hastalıkla ilişkili değildir ve yapısal kabul edilir.

Aşırı terlemede diğer tedavi alternatifleri nelerdir?
Aşırı terlemede lokal olarak aluminyum chlorid hexahydrate içeren kremler el, ayak, koltuk altı terleme tedavilerinde kullanılabilmektedir. Bunun dışında iyontoforez denilen elektrik akımı ile terleme tedavisini baskılayan seanslar halinde uygulanan bir yöntem bulunmaktadır. Haftada 3 seans başlanılarak ve daha sonra seans sayısı azaltılarak terlemede % 70 oranında azalma sağlanmaktadır. Ağız yoluyla alınan antikolinerjik ilaçlar yan etkilerinden dolayı tercih edilememektedir. Aşırı terleme nedeniyle sosyal hayatı önemli ölçüde etkilenen hastalara ETS (endoskopik torakal sempatektomi) tedavisi ile kalıcı çözüm sağlanabilmektedir. Operasyonun risk ve yararları hastalara ayrıntılı bir şekilde anlatılmalıdır.

Doktorunuz terleme durumunuzu gözleyebilir. Nişasta-iyot testi uygulayabilir. Koltuk altı bölge öncelikle betadin solüsyonu ile silinerek ardından bölgeye saf nişasta serpilir. Terleme olan bölgeler siyah renkte belirecektir.

İşlem sırasında ağrı hisseder miyim?
İşlemden 45 dk önce uygulama yapılacak alana lokal anestezik krem sürülür. Hastanın ağrı eşiği düşükse etkiyi arttırmak için üzeri streç filmle kapatılabilir. Buz uygulaması da ağrı hissini ve morluk oluşum riskini azaltacaktır.

İşlem sırasında ne hissederim?

Koltuk altı bölgesinin alkol ile temizliği yapıldıktan sonra kısa süreli buz uygulamaları yapılır. Her bir koltuk altı için en az 15 noktaya olmak üzere belli aralıklarla toksin enjeksiyonu yapılır. İşlem yaklaşık 10 dakikada sona erer.

İşlem sonrasında nasıl görünürüm?
Deri yüzeyinde bazen hiçbir belirti olmazken , bazı durumlarda kızarıklık, minik kabarıklıklar ve morluk gözlenebilir.

İşlemin riskleri nelerdir?
İşlem genel olarak güvenli bir uygulamadır. İlk kez bu işlemi yaptıran hastaların %10 kadarında baş ağrısı olabilmektedir. Morluk oluşabilir. Bir tarafta terleme tam düzelmeyebilir. Genellikle daha önceden bir tarafı daha çok terleyen hastalarda olmaktadır. Kollarda kas gücünde geçici azalma olabilir. Koltuk altı bölgesi dışında kalan yüz, sırt, el ve ayaklarda daha fazla terleme algısı oluşabilir.

Koltuk altı botoks tedavisi kimlere uygulanmaz?
Aşırı terleme şikayeti olanların çoğu bu tedaviye uygundur. Uygulama bölgesinde aktif enfeksiyon varlığında ve kas hastalığı (Myastenia Gravis, Eaton Lambert sendromu) durumunda uygulanmaz.Hamile ve emziren annelerde uygulama yapılmamaktadır.

İşlemden sonra nelere dikkat etmeliyim?
İlk 4 saat deodorant kullanılmamalı, masaj ve ağır egzersizler yapılmamalıdır.

İşlemden sonra ne beklemeliyim?
İşlemin etkileri 2-8 gün arasında ortaya çıkmaktadır. Etki 3-4 haftada maksimuma ulaşır. Kontrol 4. haftada yapılabilir. Terleme devam ediyorsa ek doz uygulanır.

Ergenlik çağındaki hastalara uygulanabilir mi?
Ergenlik çağında hormonların etkisi ile terlemede geçici artışlar olup ergenlik sonrasında düzelme gösterebilmektedir. Öncelikle diğer tedavi alternatifleri denenmeli botulinium toksin işlemi ergenlik sonrası düzelmeyen durumlarda tercih edilmelidir.

Tedavinin etki süresi ne kadardır?
Etki süresi metabolizma hızı, uygulanan doz ve uygulanma yerine göre bireysel farklılıklar gösterebilmektedir. Yüksek doz uygulamalarında genellikle hastaların %30‘nda 1 yıl aralıklarla tekrar edilmesi gerekmektedir. Geri kalan hasta grubunda 8 ayda bir işlemi tekrar etmek gerekmektedir. Düşük dozlarda etki süresi daha kısadır ve birkaç ay kadar sürmektedir.

BİLGİ ALMAK İÇİN
FORMU DOLDURUN!